Doriene van der kaaden

Maak je stresscirkel rond

Het afgelopen jaar hebben we meer podcasts kunnen luisteren dan ooit. Verschillende bekende wereldburgers uit verschillende werkgebieden gebruikten de lockdown in hun land om hun fans een hart onder de riem te steken en hun kennis op deze manier alsnog te verspreiden. En vast ook in de hoop dat na deze tijd mensen nog weten wie ze zijn en weer naar hun congressen en lezingen toekomen. Hoe dan ook, we kunnen momenteel op een laagdrempelige manier meer te weten komen over allerlei onderwerpen, waaronder het onderwerp stress. Iets waarin we in deze tijd met al zijn onzekerheden en spanningen allemaal op enig moment mee te maken krijgen.

Stress voorkomen is een illusie. Er handig mee omgaan een vaardigheid. In de Podcast van Brené Brown waarin zij de zussen Nagosky spreekt over hun nieuwe boek over Burn-out, komen een aantal simpele tips naar voren om de stress cirkel geheel te doorlopen. Want als we dit niet doen, dan gaat die stress in ons lijf zitten met allerlei lichamelijke klachten als gevolg. Hiervoor is het belangrijk om te snappen dat de stress in je lijf pas afneemt door bepaald gedrag. Het is niet nodig om dit pas te doen als dat wat je stress geeft er niet meer is. Daar kunnen we soms zelfs lang op wachten. En zelfs als dat wat je stress veroorzaakt wel verdwenen is, is het noodzakelijk om de stresscirkel af te ronden.

Wat kunnen we doen? Als eerste bewegen, van sporten tot even lekker dansen op je favoriete muziek bijvoorbeeld. Vervolgens een paar minuten bewust ademen. Het liefst een beetje langer uit dan in. Ten derde helpt het om positieve sociale interacties te hebben met anderen. Dat kan zijn met mensen die je kent, maar ook gewoon een vriendelijk woord tegen mensen op straat of in de winkel. Wat ook helpt is een lekkere lachbui of de herinnering aan de laatste keer dat je samen met een goeie vriend of vriendin de slappe lach had. En knuffelen helpt en dan zo’n knuffel die je volhoudt tot je merkt dat je ontspant en niet meer op de ander leunt maar weer op eigen benen staat. Of een goeie huilbui. En wees niet bang dat die nooit meer overgaat, want aan alles komt een eind ook aan gesnotter. Tenslotte helpt het om je emoties buiten jezelf vorm te geven door je creatief te uiten. Teken, brei, haak, boetseer, plak en knip. Het maakt niet uit wat het is.

Terwijl ik dit schrijf schieten me ineens allerlei voorbeelden te binnen die in deze tijd met Corona te horen en te zien zijn. De Jerusalema dans challenge die viraal gaat. Verschillende willekeurige daden van vriendelijkheid, zoals boodschappen doen voor zieke buren. En zelfs het maken van podcasts. Misschien ronden we zo (onbewust) op allerlei manieren onze stresscirkel af om goed voor onszelf te zorgen in deze stressvolle tijd. En vergeet dan niet dat je af en toe ook gewoon mag huilen en lachen. En voor diegenen met een partner, ook knuffelen.

Wil je de podcast van Brené Brown met Emily en Amelia Nagoski horen? Klik dan hier

Geplaatst op - lees tijd 2 minutes, 5 seconds